Hoe kan ik...?

Als motorbanden-montagebedrijf krijgen wij vaak dezelfde vragen. Zeer begrijpelijk maar vaak ook eenvoudig te beantwoorden. In deze blog willen wij jullie helpen door antwoord te geven op deze veel gestelde vragen.

Welke motorband(en) voor mijn motorfiets.

Je motorbanden zijn het enige contact met de weg en dus moet je er zorg voor dragen dat jouw motorbanden in goede conditie zijn maar ook dat je de juiste motorbanden kiest voor jouw motorfiets en jouw rijstijl. Wist je dat het contactvlak van de band op de weg, niet veel groter is dan een creditkaart?

Wijk bij voorkeur niet af van de standaard bandenmaten welke zijn voorgeschreven door de fabrikant van de motorfiets. Een bredere motorband ziet er misschien wel stoerder uit maar bevorderd de rijeigenschappen niet altijd.

Rij je veel op de snelweg, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer, kies dan voor een motorband met een hardere compound op het midden loopvlak. Rij je regelmatig in de regen dan kies je uiteraard voor een motorband met een perfecte waterafvoer en bij voorkeur een wat zachtere compound. De profielgroeven zorgen voor wateropslag en afvoer. Sommige fabrikanten hebben zelfs lamellen. Deze ‘hakken’ de waterfilm in stukjes om zo ervoor te zorgen dat je contact houdt met het wegdek. Ideaal voor woon/werk verkeer.

Welke bandenspanning moet er in mijn motorbanden

Wij adviseren altijd om bij straatgebruik de bandenspanning aan houden die is voorgeschreven door de fabrikant van de motorfiets. Een te hoge bandenspanning geeft minder rolweerstand wat als voordeel geeft dat je minder brandstof verbruikt. Minder rolweerstand betekent ook minder grip en dus loop je meer risico (of abrupt gripverlies met alle gevolgen van dien) om onderuit te gaan ….. Een hardere motorband geeft wel een goede feedback maar ook minder rijcomfort en zal minder snel opwarmen en sneller afkoelen. Te lage bandenspanning geeft meer rolweerstand en daardoor ook meer grip maar door de wrijving ook meer temperatuur en slijtage en een hoger brandstofverbruik. Het rijcomfort is dan misschien wat beter maar de motorfiets vertoont ook zeker verminderde rijeigenschappen. Bij een te lage spanning zullen de meeste motorbanden door het vervormen ook ongelijk slijten.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld op vakantie met passagier en volgeladen koffers dan mag de bandenspanning wel een paar tiende bar omhoog en bij circuit rijden, waar je motorbanden een stuk sneller op moeten warmen, kan de bandenspanning juist wel weer wat omlaag. Of op een lekkere warme zomerdag een flinke sportieve rit maken, dan mag de bandenspanning wel een paar tiende bar omlaag.

Bandenspanning controleer je altijd met koude motorbanden, dus voor aanvang van je motorrit. Met 2,5 bar in de voorband en 2,9 bar in de achterband zal je voor de meeste motorfietsen redelijk in de buurt zitten en veilig op pad kunnen. Het advies is om maandelijks je bandenspanning te controleren zodat je veilig op pad kan, minder brandstof verbruikt en je motorbanden langer meegaan. Voor een persoonlijk advies kunt je altijd bij ons terecht.

Hoe kan ik zien hoe oud mijn motorbanden zijn

Op motorbanden staat een zogeheten DOT codering vermeld, een reeks karakters waarvan de laatste vier in een ovaaltje staan. Deze vier getallen geven de productie week en jaartal van de motorband aan. De eerste twee getallen het weeknummer en de laatste twee het jaartal. 2019 wil dus zeggen: week 20 van 2019 (zie foto). Wanneer motorbanden onder de juiste condities opgeslagen zijn mogen ze best een paar jaar oud zijn voor ze gemonteerd worden. In principe gaat het verouderingsproces in vanaf het moment van gebruik. Hebben jouw banden een DOT codering met drie cijfers, vervang ze dan direct!! Tot 2000 werd gebruik gemaakt van DOT codes met drie cijfers, dus zijn je motorbanden dan meer dan 20 jaar oud ….

Dot code op een motorband

Hoe lang gaan mijn banden mee

De vraag hoeveel km motorbanden meegaan krijgen wij bijna dagelijks …. Daar kun je eigenlijk geen eerlijk antwoord op geven omdat dit van heel factoren afhankelijk is. Iedereen heeft zijn eigen rijstijl. Snel optrekken en laat remmen of lekker rustig toeren geeft al een wereld van verschil. Merk en type motor maar ook de juiste bandenspanning, passagier, belading, veringafstelling, wegdek, weersomstandigheden etc. etc. tellen allemaal mee.

Hoe lees ik de gegevens op mijn motorband(en)

Op de wang van een motorband staat veel informatie. Behalve het merk en type van de motorband staan o.a. ook de afmetingen, draagvermogen, snelheid en toepassing op de motorband. Als voorbeeld nemen we een achterband met de volgende gegevens:
190/55 ZR 17 M/C (73W) TL
 
190      = de breedte van de motorband in millimeter
55        = de hoogte/breedte verhouding (hoogte is 55% van de breedte)
ZR        = Z geeft de snelheidsindex aan en R geeft aan dat het een radiaalband is
17        = de velgdiameter in inch
M/C     = M/C staat simpelweg voor MotorCycle
(73W)  = 73 is de draagvermogensindex en W is de snelheidsindex
TL        = Tubeless (zonder binnenband) TT = TubeType (met binnenband)

Kan een lekke motorband gerepareerd worden.

Hoe vervelend kan het zijn …. Een lekke motorband!!!
Helaas is repareren in de meeste gevallen geen optie. Een paar A-merken geven aan dat een motorband met een gaatje tot 3 millimeter in het loopvlak van binnenuit gerepareerd kan/mag worden met een zogenoemd “pluutje”. Wanneer een gaatje groter is dan 3 mm dan is het karkas van de motorband al te veel beschadigd waardoor het risico van repareren te groot wordt. Een prop in een motorband is een mooi ‘redmiddel’ om bij de dichtstbijzijnde garage of thuis te komen maar niet om mee te blijven rijden. Om een prop in de motorband te trekken moet je het gat eerst groter maken met een soort priem, waardoor je het karkas van de motorband flink beschadigd. En ja, er zijn mensen die gewoon de motorband op rijden met een prop erin en ook mensen die met een elastiek om hun enkels van een brug afspringen. De vraag blijft, wil jij dit risico nemen …

Wij repareren als montagebedrijf geen motorbanden, hetgeen alles heeft te maken met aansprakelijkheid maar vooral met jouw veiligheid en die van je medeweggebruikers.

Hoe belangrijk is de draairichting van een motorband

De draairichting van motorbanden wordt op bijna alle motorbanden aangegeven met een pijl en is belangrijk voor het afvoeren van water maar heeft ook zeker te maken met de opbouw van het karkas en daarom hebben zelfs slicks een draairichting op de motorband staan. Er zijn ook wel motorbanden met twee draairichtingen. Deze motorbanden kunnen dan ook vaak zowel voor als achter gemonteerd worden.

Soms lijkt het (bij voorbanden) dat de motorband de verkeerde kant op rolt. Maar onthoud: De motorband heeft een bolle vorm en staat niet plat op de weg zoals een autoband. Door deze vorm dwingt de motorband al het meeste water naar buiten. Groeven helpen daarmee voor de tijdelijk opslag en evacuatie van water én voor het ‘doorsnijden’ van de waterfilm. Fabrikanten kiezen voor deze ‘gevoelsmatige’ verkeerde rijrichting om een veel mooier slijtage-beeld te behouden na vele kilometers.

Waar moet ik bij de banden opletten als ik een gebruikte motorfiets wil kopen.

Kijk vooral naar de productiedatum (DOT codering) van de motorbanden en controleer de motorbanden goed op (droogte)scheurtjes en slijtplekken. Neem sowieso geen genoegen met motorbanden die ouder zijn dan 7-8 jaar. Heeft de motorfiets jarenlang stilgestaan, vervang dan ook sowieso de motorbanden.

Like ons op Facebook en volg ons op Instagram

© 2019 - 2024 - Sabra Motorbandenservice
Webdesign: OK-Design